Kérdése van? Hívjon minket! +36204970882

HÍREINK

6 dolog, amire babatervezés során figyelj oda!

Védőnő
2021.10.16 12:52
6 dolog, amire babatervezés során figyelj oda!



Védőnői gyakorlatom során több száz kismamával találkoztam már. Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttem mindazokat a tapasztalatokat, melyek az elmúlt évek során újra és újra előkerültek, és amiket annak érdekében érdemes megfogadni, hogy te és születendő babád is egészségesen és boldogan éljétek meg a gyermekvállalást.

Íme 6 dolog, amire mindenképp érdemes odafigyelni a babatervezés során!i

6 dolog, amire babatervezés során figyelj oda

Védőnői gyakorlatom során több száz kismamával találkoztam már. Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttem mindazokat a tapasztalatokat, melyek az elmúlt évek során újra és újra előkerültek, és amiket annak érdekében érdemes megfogadni, hogy te és születendő babád is egészségesen és boldogan éljétek meg a gyermekvállalást. Íme 6 dolog, amire mindenképp érdemes odafigyelni a babatervezés során!i

Kezdj el multivitamint szedni!

A modern kori kiegyensúlyozatlan táplálkozás eredménye, hogy szervezetünk nem jut megfelelő mennyiségű vitaminhoz és ásványi anyaghoz. Ezek hiányát talán észre sem vesszük magunkon, ám egy magzat esetében a legkisebb aránytalanság is komoly fejlődési rendellenességekhez vezethet.

Védőnői praxisom alatt számtalan anyukával találkoztam, akik attól tartva, hogy kisbabájuk túl nagy méretű lesz, inkább nem szedtek vitamint. A közhiedelemmel ellentétben a várandósságot megelőző, valamint az első két trimeszter alatt szedett vitaminkészítményektől nem lesz óriás méretű kisbabánk. Ha azonban nem szedjük ezeket, magas lesz az olyan fejlődési rendellenességek kockázata, mint például a nyitott gerinc.

A fejlődő magzatnak a megtermékenyülést követően azonnal szüksége van ezekre a tápanyagokra, és emiatt már jóval a fogantatás előtt érdemes elkezdeni a vitaminok szedését. Fontos, hogy legalább 3 hónappal a tervezett fogantatást megelőzően kezdjünk el egy komplex multivitamint szedni. Ezt kiegészíthetjük folsavval, B-vitamin komplexxel, vastablettával és omega-3 zsírsavval.

A fogantatást követően érdemes áttérni a kimondottan kismamáknak összeállított vitaminkészítmények egyikére, azokban ugyanis kimondottan az anyuka és a születendő baba igényeinek megfelelő arányban találhatóak meg az egyes vitaminok és ásványi anyagok.

Már a fogantatás előtt szokj le a káros szenvedélyeidről!

Ahogy a nevük is mutatja, a dohányzás, az alkohol- és a kábítószerfogyasztás káros az emberi szervezetre, de legfőképp a fejlődő magzatra. Már egyetlen pohár égetett szesz, egyetlen szál cigaretta, vagy egyetlen adag tudatmódosító szer is képes maradandó károkat okozni a magzatban, sőt, akár spontán vetélést is okozhatnak.

Védőnőként gyakran találkozom koraszülött, vagy kórosan kis súllyal született babákkal, ezek hátterében pedig többnyire az édesanya egy vagy több káros szenvedélye áll. A fejlődő magzat számára a legideálisabb, ha egy egészséges szervezetben kezdheti meg a növekedést, melyet már a fogantatáskor sem mérgezünk káros anyagokkal. Épp ezért érdemes minél előbb, de legkésőbb a fogantatást megelőző hónapokban búcsút inteni a káros szenvedélyeinknek.

A káros szenvedélyekről úgy a legkönnyebb leszokni, ha kiszakadsz abból a környezetből, ahol ezeket végzed. Cseréld le a tevékenységet valami teljesen másra, egy teljesen más környezetben! Ha például a dohányzásról próbálsz leszokni, akkor 1-2 hónapig ne találkozz olyan emberekkel, akik szintén dohányoznak. Ha kénytelen vagy velük találkozni, kérd meg őket, hogy ne gyújtsanak rá előtted. Amennyiben további leszokással kapcsolatos segítségre, tanácsra van szükséged, keress fel egy szakembert, vagy beszélj egy olyan személlyel, aki már sikeresen szokott le az ivásról, dohányzásról, stb.!

Étkezz egészségesen!

Az általános egészség egyik alappillére a megfelelő étkezés. Nem csak a dohányzás, az alkohol és a szerfogyasztás lehet káros a kisbabád számára, hanem a helytelen étkezés is. Érdemes a tested is felkészíteni a várandósságra!

Függetlenül attól, hogy épp gyermekvállalást tervezel-e vagy sem, a gyorséttermi készételeket érdemes messziről elkerülni. Ugyancsak egészségtelenek a magas cukortartalmú üdítők és energiaitalok; a bő zsírban sült ételek; és azok az élelmiszerek, melyek akár hosszú hetekig is elállnak a sok hozzáadott tartósítószertől, mint például az előre csomagolt formakenyerek.

Ezek helyett keresd a friss ételeket! Igyekezz a várandósság előtt és alatt minél több magas rosttartalmú élelmiszert fogyasztani, azaz rengeteg zöldséget és gyümölcsöt. Bátran fogyaszthatsz húsokat, de nem rántott formában! Párolva, sütőben sütve vagy főzve sokkal hasznosabb lesz a szervezeted számára.

A várandósság persze új élményeket fog hozni, és megjelenik a “kívánósság”. Arról, hogy hogyan táplálkozz a babavárás ideje alatt, egy következő bejegyzésünkben részletesen is ki fogunk térni!

Kezdj el rendszeresen mozogni!


Habár eddig is tudtuk, hogy fontos a testmozgás, ez most, a COVID-19 krízis jelenléte óta már vitathatatlan. A rendszeres mozgás számos betegség kialakulását segít megelőzni, mint például a szív- és érrendszeri problémákat, a diabéteszt, vagy a koleszterin problémákat. Arról nem is beszélve, hogy oldja a stresszt, így a mentális egészségünk megőrzéséért is nagyban felelős.

De hogy jön a testmozgás a gyermekvállaláshoz? A várandósság, majd a szülés a legnagyobb fizikai teher, ami valaha is érheti az emberi testet. Egy ilyen terhelésre érdemes előre felkészülni, ha nem szeretnénk, hogy a szülést követően még évekig komoly szövődményekkel kelljen küzdenünk.

Először is érdemes megerősíteni törzsünk tartóizmait: a hasfalat, hogy az ne nyíljon szét a baba növekedése közben; valamint a deréktáji gerincmerevítő izmokat, hogy elkerüljük a derékfájdalmat várandósság közben. A megváltozott testtartás a felső hátban is okozhat panaszokat, ezért érdemes sokat nyújtani.

Számos olyan speciális sportág van ma már, ami kimondottan a szülésre készíti fel a várandós kismamákat. A kismama jóga egy kimondottan hasznos mozgásforma, ott ugyanis trimeszterhez igazodva végezhetsz a természetes szülésre felkészítő gyakorlatokat.

Rendszeres jógával megelőzheted a szülés közben esetlegesen fellépő gátszakadást; megismered azokat légzőtechnikákat, melyek a szülés óráiban sokat segítenek a fájdalomtűrésben; és nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb kismamává válsz. Ha nincs a közeledben elérhető kismama torna, próbálj ki YouTube videókat, és mellette minden nap menj ki a friss levegőre, és sétálj legalább fél órát!

Vegyél részt a kötelező szűrővizsgálatokon!


Mielőtt belevágtok a babaprojektbe, érdemes ellátogatnod azokra a szűrővizsgálatokra, melyek évente egyszer egyébként is erősen javasoltak. Ilyen például a fogászati szűrés, ami a várandósság alatt már kötelező, mivel a terhességi hormonok kedvezőtlen hatással vannak szájunk egészségére. Egy elhanyagolt szuvas fog, vagy a felgyülemlett fogkő a megváltozott hormonok hatására hirtelen komoly problémaként fog jelentkezni, ha nem kezelteted még időben.

Kérd meg a háziorvosod, hogy írjon beutalót teljes vérképre, amiből megtudod, minden rendben van-e belül. Ilyenkor szokott fény derülni a vérnyomás-, vércukor- és koleszterin problémákra, vagy rosszabb esetben hormonális eredetű zavarokra. Ezeket mindenképp helyre kell állítani, mielőtt belevágtok a gyermekvállalásba.

Ne felejtsük el a nőgyógyászati szűrést sem; főleg, ha eddig nem vetted komolyan az évenkénti rákszűrést. Babatervezés előtt érdemes egy teljes szűrővizsgálatra elmenni, amikor nem csak elváltozásokat és bakteriális vagy gombás fertőzések eshetőségét vizsgálják meg, de a méhed és petefészkeid állapotát is.

Ezek a szűrővizsgálatok nem csak magánúton, sok pénzért érhetőek el. A felsorolt vizsgálatokon (fogászat, vérkép, nőgyógyász) TB-támogatott formában is részt vehetsz. Ha nem tudod, hol és kit keress ezekkel kapcsolatban, hívd fel a háziorvosod, ő segít!

Legyen stabil háttered!


Egy új élet kihordása, megszülése, majd felnevelése hatalmas feladat, ám ebbe a pillanat hevében gyakran nem is gondolunk bele. A gyermeknevelés nem egy emberes feladat, soha nem is volt az. Éppen ezért nagyon fontos, hogy kizárólag stabil, támogató háttérrel vágj bele, hisz innen nincs visszaút!

Védőnői munkám során gyakran találkozom olyan fiatal párokkal, ahol az apuka nem volt előre felkészítve mindarra, ami a szülést követően rá vár. Etetések, tisztába tétel, éjszakázás, síró kisbaba, megváltozott élet. Mindezt a hirtelen rázúduló teher sokakat megijeszt, és számos esetben szakításhoz, váláshoz vezet. Hogy te ne ess ebbe a hibába, időben - még a fogantatás előtt - kezdd el felkészíteni párod a szülést követő apai feladatokra.

Olvashattok közösen felkészítő könyveket, vagy megnézhettek együtt egy oktatófilmet. Sok helyen szerveznek élő, kiscsoportos foglalkozásokat a leendő szülőknek, ahol bátran feltehetitek a kérdéseiteket, és egy újabb közös élménnyel lesztek gazdagabbak, ami ráadásul még hasznos is lesz mindkettőtök számára.

Érdemes előre felosztani a baba körüli feladatokat, így te sem fogod azt érezni, hogy magadra vagy hagyva a babával és az összes teendővel; és párod is pontosan tudni fogja, mikor miben és hogyan tud neked segíteni. Hidd el, együtt minden könnyebb lesz!